Câteva mii de companii vor avea şansa unei modernizări complete a modului de lucru prin programul Digitalizare IMM. Cu un buget de cca 345,7 milioane euro, Digitalizare IMM va deveni activ în curând, ghidul solicitantului aflându-se deja în dezbatere publică.
Tehnologiile eligibile acoperă un spectru foarte larg, însă Digitalizare IMM introduce obligativitatea atingerii prin proiectele finanţate a minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DEŞI). Prin urmare, simpla achiziţie de hardware și licenţe nu va fi suficientă pentru obţinerea unui scor bun şi respectarea acestor criterii, ci va fi necesară integrarea mai multor tehnologii de generație nouă: cloud, Inteligență Artificială, roboți software etc. Prin urmare, companiile care vizează finanţare prin Digitalizare IMM au nevoie de parteneri competitivi atât pentru consultanță în scrierea proiectelor cât şi pentru livrarea/implementarea tehnologiilor necesare.
Mai multe informaţii despre valoarea finanţărilor şi condiţiile de participare găsiţi în pagina dedicată – Programul de Fonduri Europene Nerambursabile pentru Digitalizarea IMM-urilor.
Ce puteti finanța prin Digitalizare IMM?
Sumele disponibile ( max 30.000 euro pentru microîntreprinderi, 50.000 euro pentru întreprindere mică; max 100.000 euro pentru întreprindere mijlocie) acoperă cele mai diverse scenarii de digitalizare a unei companii. Obiectivul este transformarea modului de lucru şi creşterea performantei şi eficienţei economice.
Puteţi cumpăra cele mai diverse echipamente pentru angajaţi (laptopuri, desktopuri, staţii grafice) sau pentru sistemul IT al companiei (servere, stocare, reţea) dar și echipamente pentru automatizări, dacă sunt integrate cu soluţii digitale.
Puteţi achiziţiona şi implementa sisteme ERP și CRM (eligibile atât în modele on-premises cât şi cloud) pentru a digitaliza procesele de business interne şi externe şi pentru a colabora facil cu partenerii de afaceri.
Vă puteţi automatiza fluxurile de lucru cu cele mai noi tehnologii bazate pe Artificial Intelligence, Robotic Process Automation și Blockchain.
Puteţi consolida prezența online a companiei cu cele mai performante website-uri, magazine de comerţ online sau portaluri de clienţi, care pot integra inclusiv tehnologii de realitate virtuale sau augmentată. Important de ştiut, oricare dintre aceste tehnologii este eligibilă şi în model cloud, cu o finanţare a subscripţiei pentru 3 ani (perioada de durabilitate a proiectului).
Indiferent de structura proiectului sunt eligibile atât cheltuielile de consultanţă/analiză pentru identificarea soluţiilor tehnice cât şi instruirea angajaţilor care urmează să le utilizeze.
Cu o dimensionare corectă, finanţările disponibile prin Digitalizare IMM acoperă complet un proiect de transformare digitală.
Cum puteţi respecta criteriile de intensitate
Respectarea criteriilor de intensitate digitală este o noutate în programul Digitalizare IMM. Ghidul solicitantului include o declaraţie specifică, prin care solicitantul se angajează, ca la finalul proiectului, să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI):
- Peste 50% dintre persoanele angajate să utilizeze computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
Domeniul de activitate este esenţial pentru atingerea acestui criteriu. Va fi uşor de atins pentru o companie de servicii, dar imposibil pentru un atelier de croitorie, spre exemplu.
- Utilizarea unei sistem ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
Relativ uşor de atins, pe piaţa existând sisteme ERP pentru orice tip sau mărime de organizație. Portofoliul NOD include Ciel ERP este cea mai avansată soluţie de gestiune din familia Ciel şi primul ERP din România care integrează funcţionalităţi de Inteligenţă Artificială. Pentru opţiunea cloud, Microsoft 365 este cea mai evidentă alegere, Dynamics 365 Business Central fiind una dintre cele mai performante soluţii de gestiune pentru companiile mici şi medii.
- Utilizarea unei conexiuni la internet de cel puțin 30 Mb/s;
Poate cel mai uşor de respectat criteriu, conexiunile la internet fiind foarte performanţe în România, chiar şi în mediul rural.
- Utilizarea Internet of Things;
Echipamente sau senzori care comunică prin internet şi transmit date către alte sisteme de gestiune. Scenariile pot fi diverse, un senzor de presiune pe o conductă, un senzor de temperatură sau umiditate într-un depozit, un accelerometru pe un utilaj, un senzor de prezentă într-o încăpere etc, toate conectate prin internet la o aplicaţie care în funcţie de datele citite va declanşa o anumit acţiune. Astfel de funcţionalităţi pot fi puse în producţie cu ajutorul Azure Internet of Things.
- Utilizarea reţelelor sociale în business;
Este un criteriu care evaluează activitatea şi promovarea organică pe reţelele sociale direct de către beneficiar prin intermediul profilurilor proprii (cont, pagina etc).
- Utilizarea sistemelor CRM;
Unelte pentru gestionarea relaţiilor cu clienţii, o necesitate evidentă în economia digitală şi corelata strâns cu activitatea pe social media. Suita Dynamics 365, cu oricare dintre componente (Sales, Customer Service și Marketing) răspunde perfect acestui criteriu de intensitate digitală.
- Achiziția de servicii cloud computing sofisticate sau intermediare: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS);
Practic orice serviciu cloud contribuie la atingerea acestui criteriu de intensitate digitală, toate modelele menţionate în Ghidul solicitantului fiind disponibile prin intermediul NOD. De altfel, în strategia NOD cloud-ul pentru afaceri ocupa un loc important, nu atât prin eligibilitatea în proiectele de finanţare, cât mai ales prin avantajele economice pe care le oferă. Cloud-ul permite oricărei companii să acceseze cu un efort financiar minim cele mai performante tehnologii.
- Utilizarea tehnologiei de Inteligență Artificială;
Este o componentă ce aparent induce un nivel ridicat de complexitate însă poate fi regăsita în multiple servicii şi produse, cum ar fi roboţii software construiţi cu Microsoft Power Automate.
- Vânzări prin comerț electronic;
Pentru acest criteriu sunt necesare mai multe componente tehnologice care să contribuie la vânzarea produselor şi serviciilor în mediul online şi preluarea comenzilor prin sisteme dedicate. Complementar, proiectele pot include functionalităţi pentru schimbul automat de date şi documente (EDI – Electronic Data Interchange).
Cele 345.7 milioane euro asigură finanţare pentru 5-6.000 de proiecte (pe o valoare medie) şi reprezintă o şansă reală de modernizare. Demersul nu este însă uşor, atât pentru că numărul solicitărilor va fi mai mare, cât şi pentru că Digitalizare IMM pune accent pe un mix de tehnologii.
Secretul constă în realizarea unor proiecte solide, corecte ca realizare a documentaţiei, dar care să includă multiple componente tehnologice, necesare pentru atingerea a minim şase criterii de intensitate digitală. Alegerea unor parteneri cu experienţă, atât pentru consultanță în scrierea proiectelor cât şi pentru livrarea/implementarea tehnologiilor de digitalizare este cartea câştigătoare pentru atragerea finanțărilor prin Digitalizare IMM.