Penuria de specialiști IT s-a accelerat în 2024, pe fondul schimbărilor tehnologice rapide și a creșterii cererii pentru inovație digitală, care impun actualizarea continuă a competențelor. Organizațiile private sau publice reușesc cu greu să găsească profesioniști calificați pentru a dezvolta/lucra cu soluții de ultimă generație, sau nu își permit să îi plătească, pe fondul creșterii constante a salariilor în industria IT. Conform Institutului Național de Statistică, citat de Mediafax în luna iulie 2024, salariul mediu în serviciile IT era de 11.636 lei. Pentru aceste organizații, opțiunea principală este să lucreze cu echipe IT subdimensionate, ceea ce afectează calitatea proiectelor sau prelungește implementarea acestora.
Pe de altă parte, pe piața locală sunt disponibile tot mai multe oferte de managed services, ceea ce, în esență, implică externalizarea către un furnizor calificat a gestionării complete a unor aplicații, arii de infrastructură, securitate cibernetică sau elemente de arhitectură IT, în baza unui contract recurent.
Cum arată situația reală?
Un raport citat de Fondul Monetar Internațional (FMI), arată că, la nivel global, penuria de talente în domeniul IT&C va depăși 85 de milioane de persoane până în 2030, ceea ce se va traduce în pierderi de peste 8000 de miliarde de dolari anual (venituri anuale nerealizate).
În vreme ce, în 2023, s-a înregistrat o creștere de 72% a numărului de breșe de securitate la nivel mondial, industria globală de securitate cibernetică se numără printre cele mai afectate sectoare, cu un deficit de specialiști estimat la patru milioane. Două treimi dintre organizații se expun la riscuri suplimentare din cauza lipsei de competențe în domeniu, potrivit raportului World Economic Forum, „Strategic Cybersecurity Talent Framework”.
World Economic Forum subliniază că aceste domenii sunt afectate de adoptarea accelerată a tehnologiilor noi, cum ar fi Inteligența Artificială și automatizarea, ceea ce crește nevoia de competențe specializate. Companiile se confruntă cu o cerere crescută pentru ingineri, analiști, specialiști big data și ingineri software. Gartner arată că există și lipsuri semnificative în sectoare precum blockchain, AI, Machine Learning, și Inteligența Artificială Generativă.
Situația din România confirmă aceste cifre. 58,6% dintre companiile românești au avut dificultăți în procesul de recrutare a specialiștilor IT, potrivit unui studiu realizat în 2023, de High-Tech Systems & Software. În plus, deși aproape 10.000 de absolvenți de IT intră anual pe piața muncii din România, cifra nu acoperă cererea, la o rată estimată de absorbție pe piața muncii de aproape 100%.
Impact și consecințe
Potrivit unui raport IDC, peste jumătate dintre liderii IT intervievați au declarat că penuria de specialiști duce la întârzieri în lansarea produselor, probleme calitative și o scădere a satisfacției clienților. Tot IDC estimează că, până în 2026, peste 90% dintre organizațiile din întreaga lume vor resimți efectele crizei de specialiști IT, cu pierderi care se vor ridica la aproximativ 5,5 trilioane de dolari, cauzate inclusiv de scăderea competitivității și pierderea de clienți.
Nu putem trece cu vederea nici impactul asupra actualilor angajați din industrie. Și ei resimt o presiune crescută, deoarece organizațiile încearcă să realizeze mai multe cu mai puține resurse, ceea ce duce la creșterea volumelor de muncă și la riscul de burnout. Această situație crește probabilitatea ca un număr mare de angajați să decidă să părăsească industria, amplificând penuria de specialiști.
În România, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (APIS) avertiza încă din 2015 că, din cauza lipsei de personal specializat, rata de creștere a cifrei de afaceri în sectorul software și servicii IT se va limita la doar 11% în următorii ani, deși avea potențialul de a depăși 20%.
Trecerea la IT managed services
Contractarea unor servicii profesionale reprezintă cea mai potrivită abordarea atunci când pe piața muncii nu există resursele umane disponibile sau angaajrea acestora este prea dificilă sau costisitoare. IT managed services este practica de externalizare, totală sau parțială, a migrării, implementării, întreținerii și actualizării infrastructurii IT către un furnizor terț (Managed Services Provider –MSP sau furnizor de servicii gestionate), care de obicei operează de la distanță, în regim 24/7/ 365. Aceste servicii permit organizațiilor să își externalizeze sarcinile IT prin intermediul unor contracte de lungă durată, recurente pentru a reduce sau suplimenta volumul de muncă al echipelor IT interne.
În general, serviciile gestionate includ monitorizarea și gestionarea de la distanță a hardware-ului și infrastructurii, servicii de securitate (monitorizare, pen testing, threat hunting, răspuns la incidente etc.), managementul cloud-ului (configurare, monitorizare și administrare a serviciilor cloud) și suport pentru comunicații, precum serviciile de telefonie IP.
Ce beneficii aduce managed services?
Beneficiile unui contract de managed services se regăsesc pe multiple paliere, de la eliminarea efortului de angajare, până la scurtarea timpului de punere în producție a unor proiecte de digitalizare. Pe de altă parte, furnizorii de IT managed services acoperă o gamă largă de sectoare, inclusiv managementul infrastructurii, monitorizarea rețelelor, securitate cibernetică, backup și recuperarea datelor, hostingul aplicațiilor și suportul tehnic. O specializare atât de acoperitoare ar fi dificil de obținut cu o echipă internă. Organizațiile care apelează la aceste servicii își vor îmbunătăți capabilitățile digitale, nivelul de performanță al aplicațiilor, vor deveni mai competitive și vor ține costurile sub control. Dar să le luăm pe rând:
- Acces la expertiză specializată și la tehnologie de vârf. Furnizorii IT managed services dispun de experți calificați. Astfel, companiile își reduc costurile de formare a personalului și de recrutare internă. În plus, serviciile gestionate le permit să beneficieze de cele mai noi tehnologii/soluții, fără investiții semnificative în echipamente/software.
- Cheltuieli previzibile, pentru că managed services sunt de obicei furnizate sub formă de abonament. Plățile recurente sunt ușor de bugetat pe termen lung.
- Îmbunătățirea securității cibernetice și a conformității. Furnizorii de servicii gestionate implementează cele mai bune practici de cybersecurity și soluții de protecție a datelor, reducând riscurile de atacuri cibernetice. Un aspect important și pentru asigurarea conformității cu Directiva NIS 2, spre exemplu.
- Monitorizare/mentenanță continuă și proactivă. Serviciile gestionate asigură monitorizare constantă a performanței sistemelor și infrastructurilor IT (fie între 9-17, fie 24/7, în funcție de necesitate/specificul activității), identificând proactiv vulnerabilitățile și minimizând timpul de nefuncționare.
- Comparativ cu externalizarea tradițională, serviciile gestionate implică un parteneriat mai durabil și un mai mare transfer de responsabilitate. În timp ce outsourcingul se concentrează pe proiecte sau sarcini specifice, managed services oferă suport pe termen lung și îmbunătățirea continuă a infrastructurii IT.
Managed Services prin NOD
Rețeaua de parteneri Network One Distribution formează cea mai solidă comunitate de business din România, iar mulți dintre membri oferă servicii în regim managed la un nivel ridicat de profesionalism. Aria de acoperire este foarte diversificată, de la securitate cibernetică la infrastructură data center, mulți dintre parteneri având și avantajul proximității față de client.
Complementar, unii dintre partenerii tehnologici ai NOD livrează servicii cu un nivel ridicat de specializare, cum ar fi, de exemplu, Managed Detection and Response Services, mai concret servicii gestionate de Security Operation Center. Din cauza complexității și costurilor foarte ridicate, doar puține organizații din România, chiar și la nivelul celor mai mari, își permit un SOC propriu, ceea ce face ca aceste servicii să fie foarte căutate.