12 tehnologii de bugetat în 2024

18 Decembrie 2023 Timp de citire: 7 minute

Indiferent dacă aveți un dosar aprobat în cadrul Digitalizare IMM sau sunteți doar un antreprenor interesat să-și dezvolte afacerea, nevoia de tehnologie este și va fi tot mai acută. Sistemele de Garanție-Returnare și eFactura, care vor deveni obligatorii începând cu 2024, lipsa de angajați calificați, migrarea comerțului către online, controlul costurilor și profitabilității sunt doar câteva dintre realitățile economice care impun digitalizarea companiilor.

Câteva mii de companii vor putea susține aceste proiecte cu fonduri nerambursabile, dar trebuie să fie atente la tehnologiile alese pentru a respecta criteriile DESI. Alte câteva mii vor face aceste investiții din bugetele proprii, dar trebuie să fie atente ca banii cheltuiți să genereze valoare adăugată. Pentru ambele categorii, articolul de mai jos propune o listă de tehnologii care ajută la atingerea obiectivelor.

1. Sistem ERP pentru digitalizarea proceselor de afaceri

Majoritatea companiilor mari au deja un sistem integrat de gestionare funcțional, însă nu și IMM-urile. În rândul acestora, sunt populare aplicațiile de gestionare contabilă și facturare, utile, dar limitate ca funcționalitate. Un Sistem ERP (Enterprise Resource Planning) modern este cheia către digitalizarea proceselor de afaceri și creșterea productivității muncii. Integrează datele din toate departamentele unei companii într-o platformă unică. Respectarea cerințelor legate de raportare în format SAF-T și alinierea la sistemul RO eFactura ANAF sunt practic imposibile de gestionat eficient fără un sistem ERP, pentru orice companie cu o activitate susținută.

2. Cloud CRM pentru gestiunea relațiilor cu clienții

Relațiile cu clienții, în general, și vânzările, în special, au nevoie de disciplină și de unelte care să asigure gestionarea eficientă. Cloud CRM reprezintă un sistem CRM cu abonament lunar, care nu implică investiții în echipamente IT și licențe. Este o alegere foarte bună din perspectiva programului Digitalizare IMM, pentru că poate puncta pe mai multe planuri, mai ales dacă alegeți o soluție modernă cu Inteligență Artificială. Un sistem CRM nu doar eficientizează interacțiunile cu clienții, dar oferă și o perspectivă panoramică asupra datelor, facilitând deciziile informate și optimizând strategiile de vânzare.

3. Autentificare cu factor dual sau multiplu

Aplicațiile amintite anterior gestionează cele mai importante date ale unei companii: contracte, tranzacții, clienți, politici comerciale etc. Prin urmare, trebuie protejate împotriva accesului neautorizat, atât intern, cât și extern, iar simpla combinare nume de utilizator și parolă nu este suficientă. În 2022, peste 721 de milioane de parole au fost furate de hackeri, conform datelor studiului Cybercrime Analytics (C2A), care mai arată că aproximativ 72% dintre acestea încă mai sunt utilizate. Prin urmare, implementarea autentificării cu factor dual sau multiplu (confirmare prin cod pe telefon sau email, spre exemplu) este esențială. Acest strat adițional de securitate asigură că accesul la resursele digitale este protejat în fața amenințărilor cibernetice tot mai sofisticate.

4. Portal de eCommerce pentru extinderea vânzărilor online

Comerțul merge într-o direcție clară și ireversibilă, nu doar în domeniul B2C, ci și în B2B. Raportul GPeC E-Commerce România 2022 arată că ponderea comerțului online a trecut de 11%, cu o rată anuală de creștere de 10%, iar 79% dintre românii cu acces la internet au plasat cel puțin o comandă online. Tehnologiile de eCommerce s-au maturizat, iar oferta de platforme este mai mult decât bogată. Astfel de produse sunt eligibile prin Digitalizare IMM, condiția fiind ca vânzările online să reprezinte mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările B2C să constituie mai mult de 10% din totalul vânzărilor online.

5. Electronic Data Interchange (EDI)

EDI este o tehnologie care facilitează transferul de date între doi sau mai mulți parteneri de afaceri fără a mai utiliza suportul de hârtie sau alte canale de comunicare. Datele se prezintă sub un format de tip XML și respectă anumite standarde. Este utilizată cu precădere de companiile mari din domeniul Distribuție și Retail în relația cu partenerii de afaceri, dar tinde să se generalizeze în mediul B2B. Integrarea acestei tehnologii într-un portal dedicat clienților și partenerilor facilitează schimbul eficient de informații, reducând erorile umane și accelerând procesele de afaceri.

6. Chatboti (AI Conversațional)

Chatbotii au pornit ca o modă, dar au devenit o necesitate. Simplificarea serviciilor de suport și interacțiunea cu clienții sau angajații poate fi realizată prin implementarea de chatboti cu inteligență artificială. Aceștia pot răspunde rapid la întrebări frecvente, pot prelua documente și facilita plăți, oferind un suport eficient și non-stop, fără intervenție umană. Multumită platformelor de tip low-code și no-code, chatbotii au devenit tot mai ușor de realizat și mai accesibili. Tehnologia este eligibilă în majoritatea proiectelor de finanțare asociate PNRR.

7. Robotic Process Automation (RPA)

Succesul UiPath este asociat cu dezvoltarea acestei tehnologii, care permite automatizarea activităților repetitive. Utilizarea roboților software crește eficiența și eliberează resursele umane pentru sarcini mai strategice. Pe piața locală sunt disponibili mulți furnizori de tehnologie RPA, iar scenariile de utilizare sunt tot mai numeroase. Practic, un robot software poate emula/copia orice activitate umană repetitivă: deschidere aplicații, citire documente, preluare date, realizare înregistrări, expedierea unei confirmări etc.

8. Internet of Things (IoT)

IoT este un domeniu foarte complex, dar cu o aplicabilitate tot mai extinsă. Conectarea diverselor echipamente, utilaje și dispozitive la internet, sub umbrela IoT, permite colectarea eficientă a datelor și utilizarea acestora pentru a optimiza procesele și a lua decizii informate. Spre exemplu, un complex comercial poate utiliza senzori de prezență și camere video inteligente conectate la cloud pentru a monitoriza constant fluxul de cumpărători. Datele sunt prelucrate și oferă conducerii o imagine coerentă asupra sezonalității, orelor de vârf, gradului de interes pentru unor magazine etc.

9. Aplicații dedicate pentru gestionarea social media

Social media a devenit o lume în sine, iar generațiile tinere le folosesc aproape exclusiv pentru informare și achiziția de servicii. Pentru o prezență eficientă pe social media, aplicațiile dedicate pentru gestionarea conturilor (planificare postări, monitorizare interacțiuni, gestionare campanii promoționale) sunt esențiale pentru construirea și menținerea unei imagini puternice în mediul online. Utilizarea a unul sau mai multe conturi de social media este o cerință importantă pentru respectarea criteriilor DESI.

10. Infrastructură ca Serviciu (IaaS)

Serviciile cloud avansate, oferite prin IaaS, pot asigura infrastructura IT necesară pentru orice proiect de business. Spre exemplu, implementarea unei soluții ERP sau CRM, atunci când beneficiarul nu deține hardware propriu sau nu are bugetul necesar achiziției de echipamente. Printre beneficiile principale se află lipsa unor investiții inițiale (hardware, licențe, servicii) și a administrării dedicate, facilitând scalabilitatea și adaptarea la nevoile viitoare ale afacerii. Practic, ofertele de IaaS acoperă cerințele de putere de procesare, stocare și rețea.

11. Soluții cu Inteligență Artificială

Integrarea diverselor soluții care utilizează Inteligența Artificială poate aduce un plus de eficiență în procesele de afaceri. AI-ul a depășit etapa de “hype”, iar tehnologiile asociate au cunoscut dezvoltări impresionante în ultima perioadă. ChatGPT este cel mai relevant exemplu, iar motorul LLM al OpenAI este integrat în tot mai multe soluții. Asistentul virtual inteligent, Microsoft Copilot, este un alt exemplu de tehnologie care se găsește în multiple produse comerciale (Teams, Microsoft 365, suita Dynamics 365 etc.).

12. Soluții avansate de securitate cibernetică

Am lăsat la final această categorie, dar ar trebuie să fie printre priorități. În mod evident, clasicul antivirus este depășit și este nevoie de mai mult. Este nevoie de soluții care să protejeze întreg perimetrul digital al unei companii: rețea, utilizatori, servicii cloud, dispozitive etc. XDR, SOAR, SIEM, SASE, Zero-Trust sunt soluții și arhitecturi de securitate actuale, care vă pot feri de probleme pentru că acționează proactiv și nu reactiv.

Acestea sunt doar câteva propuneri de tehnologii pe de o parte eligibile prin Digitalizare IMM, iar pe de altă parte suficient de accesibile și validate de piață, încât să fie atractive pentru orice antreprenor. Pentru informații suplimentare despre aceste tehnologii, aplicabilitate și oferte comerciale, luați legătura cu NOD.

Articole asemănătoare