Programul Tranziție Justă (PTJ) este un nou apel dedicat microîntreprinderilor din România care vor putea beneficia de un sprijin între 50.000 EUR și 300.000 EUR pentru dezvoltare.
Perioada de depunere a proiectelor: 1 iulie – 1 septembrie 2025
Cofinanțare: minimum 10%
Doar 6 județe sunt eligibile în acest program, având următoarele alocări financiare:
- Gorj: 49.306.293 EUR
- Hunedoara: 38.601.700 EUR
- Hunedoara, ITI Valea Jiului : 9.650.423 EUR
- Dolj: 36.446.155 EUR
- Galați: 22.569.050 EUR
- Prahova: 27.873.431 EUR
- Mureș: 22.374.330 EUR
Ce ar trebui să știe viitorii beneficiari ai Programului Tranziție Justă?
1. Potrivit datelor publicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în luna aprilie 2025, suma disponibilă pentru Programul Tranziție Justă se împarte astfel:
- Uniunea Europeană: 85%;
- Bugetul de Stat: 15%;
2. Care sunt activitățile eligibile în cadrul Programului Tranziție Justă?
Investiții în active corporale:
- Achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, de natura mijloacelor fixe, cu excepția mijloacelor de transport;
- Achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul implementării măsurilor care contribuie în mod substanțial la obiectivele de mediu – maximum 10% din valoarea totală eligibilă;
- Lucrări de construcție, modernizare, extindere a spațiilor de producție/prestare de servicii existente, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
Activități aferente activelor necorporale – maximum 20% din buget: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, utilizate exclusiv în domeniul de activitate vizat de proiect.
Alte tipuri de activități eligibile:
- Activități de organizare evenimente și cursuri de formare profesională;
- Activități de consultanță, proiectare, asistență tehnică;
- Activități de cercetare, dezvoltare, inovare în vederea prototipării și punerii pe piață a unor produse noi/inovative;
- Activități specifice certificării / recertificării produselor, serviciilor, proceselor, de către un organism de certificare acreditat;
- Certificarea / recertificarea sistemelor de management al calității (ISO 9001), al mediului (ISO 14001)/ EMAS, al siguranţei alimentelor (ISO 22000), al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale (ISO 45001), al securității informaţiilor (ISO/IEC 27001), al energiei (ISO 50001), al calității pentru dispozitive medicale (ISO 13485), al serviciilor IT (ISO/IEC 20000), al responsabilității sociale (SA 8000), simple sau integrate.
3. Cine poate obține finanțarea nerambursabilă?
- Firma se încadrează în categoria întreprinderilor mici sau mijlocii;
- A fost înființată cel târziu la data de 31 decembrie 2023, și nu a avut activitatea suspendată în anul depunerii cererii de finanțare;
- Solicitantul poate fi o societate înființată conform Legii nr. 31/1990 (SRL-uri/SA) sau conform Legii nr. 1/2005 (cooperative);
- Are mai puțin de 10 angajați și o cifră de afaceri anuală/un bilanț anual de maximum 2 milioane de euro (echivalentul în lei);
- Solicitantul nu trebuie să fie încadrat în categoria întreprinderilor aflate în dificultate;
- Proiectul trebuie să genereze cel puțin un loc de muncă nou, cu prioritizarea lucrătorilor defavorizați, extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap. Firmele care creează mai multe locuri de muncă, depășind limita minimă, sunt punctate suplimentar, potrivit Grilei ETF;
- Solicitantul garantează că echipamentele și bunurile achiziționate prin proiect sunt folosite pentru scopul pentru care au fost cumpărate (investiția inițială fiind menținută în zona vizată de apel pe toată perioadă de implementare);
- Societatea trebuie să fi înregistrat profit din exploatare (> 0 lei) în anul fiscal anterior apelului și să își asume, prin declarație, că va menține această situație la momentul contractării.

Cum vă poate ajuta NOD?
- Acces la specialiști cu experiență care vă pot răspunde la orice întrebare cu privire la programele cu finanțare europeană;
- Acces la întregul ecosistem de parteneri format din peste 3200 reselleri instruiți cu privire la toate oportunitățile deschise în această perioada, consultanti de exceptie, cu experienta de peste 10 ani în domeniu și instituții financiare pregătite să vină în ajutorul beneficiarilor cu suport și oferte financiare competitive;
- Scopul? Reducerea timpilor de implementare prin înțelegerea și explicarea ghidurilor, consultanță tehnică, implementarea proiectelor corect și eficient cu ajutorul partenerilor.
Pentru a avea o imagine de ansamblu asupra echipamentelor orientative eligibile în acest program, puteți accesa portalul EUProjects, un element central al inițiativei Network One Distribution „Împreună digitalizăm România”.