Ghid practic pentru interpretarea și folosirea criteriilor DESI

27 Mai 2024 Timp de citire: 5 minute

În ultimii doi ani, programele de tipul „Digitalizare IMM” au impus pe piață criteriile DESI. In număr de 12, aceste criterii au devenit esențiale pentru modul de evaluare a proiectelor cu finanțare europeană nerambursabile. Nu toți antreprenorii știu însă că originea acestor criterii stă în Indicele economiei și societății digitale (Digital Economy and Society Index) adoptat de Comisia Europeană pentru monitorizarea performanțelor digitale ale statelor Uniunii și urmărirea progreselor înregistrate. România a introdus aceste criterii în programele de finanțare ca o măsură extremă de a crește nivelul de digitalizare al țării. Realitatea dură este că de 6 ani consecutivi, România este codașă la digitalizare, alături de Bulgaria, Polonia și Grecia.

De ce sunt însă atât de importante aceste 12 criterii, de ce trebuie ele „bifate”? Dincolo de beneficiile evidente ale digitalizării asupra proceselor de afaceri, majoritatea programelor de finanțare impun audituri/Rapoarte tehnice IT detaliate, care trebuie realizate de entități independente. Rolul lor este de a atesta că, prin implementarea proiectului, a fost atins numărul minim de criterii (6-7, în general). În caz contrar, cererea finală de plată nu va fi aprobată, drept urmare IMM-ul în cauză nu își va mai primi banii.

Am alcătuit un ghid pe înțelesul tuturor al celor 12 criterii DESI, împreună cu câteva exemple, pentru implementarea lor facilă în orice IMM.

#1. Cel puțin 50% dintre angajați utilizează PC-uri cu acces la Internet în scopuri de afaceri

Acest prim criteriu poate fi implementat cu ușurință, mai ales prin achiziția de PC-uri, desktop-uri sau latopuri. Totuși, sintagma „în scopuri de afaceri” înseamnă mai mult decât simpla accesare a internetului via e-mail/browsing. Echipamentele cumpărate trebuie să fie suficient de performante pentru a permite accesarea aplicațiilor și a serviciilor cloud, care capătă și ele caracter obligatoriu prin lista de criterii de mai jos. Pe de altă parte, ușurința implementării depinde de domeniul de activitate. De exemplu, în firmele de construcții sau confecții, unde majoritatea angajaților nu au nevoie de PC-uri pentru desfășurarea activității, criteriul devine unul dificil

#2. Întreprindere care utilizează un pachet software ERP pentru a partaja informații între diferitele zone funcționale comerciale

Dacă folosiți deja un sistem ERP (Enterprise Resource Planning), puteți profita de ocazie pentru a-l extinde cu module noi. Programele de digitalizare permit atât soluțiile instalate/operate on-premises, cât și pe cele în cloud. Un ERP este un sistem software integrat care gestionează și automatizează principalele procese de afaceri (contabilitate, achiziții, producție, vânzări și resurse umane), într-o platformă unică, centralizată.

#3. Întreprindere care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s

IMM-urile care îndeplinesc deja acest criteriu, trebuie să mențină această valoare pe toată durata de implementare a proiectului. Pe lângă modernizarea echipamentelor de rețea, routere și switch-uri pentru a îmbunătăți viteza puteți alege și servicii de Content Delivery Network (CDN). Acestea reduc timpul de încărcare a paginilor web și îmbunătățesc viteza de descărcare a conținutului multimedia prin conectarea la servere mai apropiate geografic de utilizator.
Pe acest subiect citiți și ”Cât de rapid este un acces point Wi-Fi 7 și ce echipamente sunt deja disponibile

#4. Întreprindere în cadrul căreia vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web

Este permisă atât vânzarea prin magazinul online propriu, cât și prin magazine mari de e-commerce, precum eMAG. Se poate opta și pentru: formulare web, extranet, comerț prin aplicații pentru dispozitive mobile. Vânzarea prin e-mail nu este considerată comerț electronic. Peste 70% din totalul tranzacțiilor online din România se realizează de pe telefonul mobil, de aceea este necesar să vă asigurați că site-ul de comerț electronic al afacerii este optimizat pentru dispozitive mobile. Implementarea chatbot-urilor și a altor sisteme de asistență automată va oferi suport în timp real clienților și va îmbunătăți experiența utilizatorilor.
Dacă vânzările online reprezintă deja 100% din cifra de afaceri totală și vânzările B2C 100% din totalul vânzărilor online atingerea acestui criteriu nu este posibilă.

#5. Întreprindere care utilizează IoT (Internet of Things)

Internet of Things se bazează pe conectarea dispozitivelor/sistemelor inteligente la Internet, monitorizarea/controlarea lor remote și capacitatea dispozitivelor de a face schimb de/colecta date. Un singur dispozitiv IoT care funcționează vă garantează respectarea criteriului DESI. IMM-uri pot implementa de la senzori de temperatură și umiditate și RFID, până la sisteme de plată și facturare online sau Inteligență Artificială. O multitudine de produse intră în această categorie: etichete RFID, senzori de temperatură umezeală sau presiune, camere inteligente, people scannere, sisteme de iluminat inteligent etc.

#6. Întreprindere care utilizează cel puțin o rețea socială

Îndeplinesc acest criteriu organizațiile care au și gestionează cu succes un profil/cont/licență de utilizator, în funcție de specificul rețelei. Nu vor fi luate în considerare afacerile care postează exclusiv reclame plătite. Activitatea pe aceste rețele va fi monitorizată pe durata implementării proiectului, vor fi urmărite: frecvența postărilor, creșterea numărului de urmăritori și de distribuiri ale conținutului etc. Puteți obține rezultate pozitive prin campanii de implicare a comunității. Încurajarea utilizatorilor să genereze conținut (fotografii, recenzii, păreri) legate de produsele sau serviciile companiei, organizarea de concursuri, campanii hashtag și evenimente interactive, toate acestea vor crește vizibilitatea întreprinderii pe social media.

#7. Întreprindere care utilizează CRM (Customer Relationship Mangement)

Implementați un sistem CRM nou sau adăugați module noi celui deja utilizat pentru colectarea, integrarea și analizarea informațiilor legate de clienți. De exemplu, Microsoft Dynamics 365 include un modul CRM puternic, care poate fi personalizat pentru a se potrivi nevoilor specifice ale IMM-urilor. Platforma oferă funcționalități pentru gestionarea proceselor de vânzări, marketing și help-desk. Soluțiile alese pot fi on-premises sau cloud.

#8. Întreprindere care cumpără servicii cloud computing sofisticate sau intermediare

Pentru a îndeplini acest criteriu trebuie să cumpărați minimum un serviciu cloud computing. Ca tipologie, aveți de ales între Software ca Serviciu (SaaS), Platformă ca Serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un Serviciu (IaaS). Profitați de ocazie pentru a corela criteriu cu alte nevoi ale afacerii, fie că vorbim despre platforme de backup sau de implementare CRM/ERP. De exemplu, Microsoft Azure Synapse Analytics este o platformă PaaS integrată de analiză a datelor în cloud, care permite organizațiilor să colecteze, să analizeze și să extragă insights din datele lor, în timp real, pentru a-și optimiza operațiunile.

#9. Întreprindere care utilizează tehnologia de AI (Artificial Intelligence)

Implementați un nou sistem AI sau integrați noi funcții celui deja utilizat. Sunt acceptate atât soluțiile de software, cât și cele încorporate în dispozitive (drone, RPA, roboți mobili autonomi etc). Profitați de acest criteriu pentru a vă îmbunătăți numeroase procese de afaceri. De exemplu, un chatbot AI vă permite să oferiți asistență în timp real pentru problemele cele mai frecvente, în timp ce instrumentele de automatizare a proceselor administrative (RPA) pot prelua procesarea facturilor și gestionarea e-mailurilor.

Microsoft 365 Business Premium

#10. Întreprindere care cumpără servicii de cloud computing utilizate pe internet

Acest criteriu vine în completarea criteriului #8, adăugând componenta de servicii cloud simple, cu accesare pe baza unui cont și a conexiunii la Internet. La aceasta categorie intra servicii de stocare fișiere ca Sharepoint și Dropbox, soluții de Internet Security ca Bitdefender, soluții de e-mail precum versiunile plătite din Microsoft 365 și Google Suite, aplicații de grafică precum Canva etc.

#11. Întreprindere care realizează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări

Spre deosebire de criteriul #4, unde era vorba despre vânzări Business-to-Consumer, aici vorbim despre Business-to-Business. În acest caz, plata poate fi făcută inclusiv offline, iar cheltuielile eligibile permit implementarea de soluții de e-commerce integrabile în Business Technology Platform. De exemplu, Magento poate fi integrat cu Oracle Business Technology Platform, oferind posibilitatea de a conecta datele de e-commerce cu ERP-ul Oracle, CRM și alte soluții de afaceri. Acest lucru facilitează gestionarea inventarului, a comenzilor și a relațiilor cu clienții.

#12. Întreprindere care utilizează două sau mai multe rețele sociale

Criteriu complementar cu #6. Pentru a respecta cerințele criteriilor #6 și #12 din proiect, firmele trebuie să dețină cel puțin trei conturi de afaceri pe trei platforme de social media diferite. Un cont este necesar pentru a respecta criteriul 6, iar alte două conturi, pe rețele sociale distincte de cel folosit pentru criteriul 6, sunt necesare pentru a îndeplini criteriul 12.

IMM-urile care plănuiesc să depună proiecte de digitalizare este util să știe și că numărul minim/optim al criteriilor „de intensitate digitală” care trebuie implementate/menținute pe durata proiectului diferă în funcție de programul ales. Dacă în general este necesară atingerea unui număr minim de 6-7 criterii, asumarea unui număr mai mare vă va permite să obțineți un scor general mai bun. Spre exemplu programul Digitalizare IMM Nord-Vest care va începe în luna iulie, cere asumarea a 10 criterii DESI pentru obținerea scorului maxim. De altfel, acest program introduce și o serie modificată de criterii DESI, preintre car eși realizarea unui site cu funcții sofisticate sau dispozitive mobile (acces la internet în scop de business) pentru 20% dintre angajați.

Un alt aspect extrem de important este că îndeplinirea criteriilor DESI asumate la depunerea proiectului va fi certificată, la finele implementării, printr-un audit IT. Acest audit va fi realizat de o companie cu profil IT, cel mai probabil alta decât compania care a implementat proiectul, iar rezultatele acestui proces condiționează aprobarea sau nu a cererii finale de plată.

Consultanții NOD vă pot oferi mai multe informații despre soluțiile de digitalizare care se potrivesc nevoilor întreprinderii dumneavoastră. Contactați-ne pentru o discuție aplicată.

Articole asemănătoare