Te-ai decis să mergi cu bicicleta pe Via Transilvanica? Ai găsit bucata de traseu potrivită pentru tine și îți faci bagajul? Ai primit toate sfaturile din lume de la prietenii tăi, care oricum știu mai bine decât tine, dar tot nu te înțeleg de ce ai pleca să te întâlnești cu urșii prin pădure, acum și pe bicicletă?
Stai liniștit, că și noi am fost ca tine, am trecut prin multe dezbateri și discuții. În special despre ce să iei și ce să nu iei pe Via Transilvanica. Pe urși i-am lăsat în pace și ei pe noi. Dacă tot am apucat să facem un traseu de 300 de km în 7 zile în acest sezon, mai mult pe bicicletă, ne-am gândit să-ți facem câteva recomandări utile. În plus, am aflat pe propria piele că paza bună trece primejdia rea.

Trecând peste eterna discuție bicicletă electrică vs. bicicletă clasică, ce culoare sau ce marcă, recomandările noastre de mai jos se aplică în toate scenariile care implică biciclete.
Să începem cu echipamentul adecvat:
- Întrucât nu ești la o competiție și nici nu vrei să bați recorduri mondiale (încă), echipamentul trebuie să fie cât mai lejer și adecvat sezonului.
- Recomandăm pantaloni scurți pentru ciclism și musai o lenjerie de ciclism (cu bazon), împreună cu o bluză termică sintetică. Chiar dacă perioada ideală pentru biciclit este vara / toamna, temperaturile sunt joase dimineața sau seara.
- În privința șosetelor, recomandăm jambierele de compresie (acoperă gamba) pentru a optimiza fluxul sangvin și a evita crampele. Nu recomandăm folosirea de șosete clasice de bumbac. Pot cauza fricțiuni la nivelul piciorului, iar în cazul în care se udă, bumbacul se usucă foarte greu și permite acumularea umidității, lucruri de evitat.
- Susținem mănușile de ciclism cu degete lungi. Ne vei mulțumi când mănușa te va proteja de o cracă țepoasă, ce te va lovi peste degete la o coborâre.
- Obligatoriu casca de ciclism, din motive lesne de înțeles și nu neaparat legislativ. O eventuală căzătură la o coborâre cauzată de multiplele pietre de pe traseu nu va prinde bine nimănui, cu siguranță.
- Un alt lucru important este să pleci echipat pentru mai multe anotimpuri. La munte, în special, vremea poate fi foarte capricioasă, iar până la primul adăpost este bine să fii cât mai în siguranță. O geacă de ploaie este un “must” (și nu de vin) în bagaj, împreună cu o vestă de vânt, un tricou de schimb și o bluză cu mânecă lungă.
- În privința încălțărilor, fie că sunt de tip SPD sau adidași de trail, ideal este să fie impermeabile și cât mai comode (cu un număr mai mare). Există multe zone unde bicicleta va trebui împinsă la deal, cât și la vale, bonus faptul că zonele împădurite și foarte umbroase, cărările de căruță / grader, pot fi pline de apă și noroi.
- Un lucru care nu are voie să lipsească din echipament este un rucsac cu rezervor de hidratare. Deși bicicletele pot susține 2 bidoane de apă pe cadru, din cauza terenului accidentat, acestea pot sări din suport sau se pot murdări. Riști deshidratarea, mai ales după zonele de efort sau prin locurile cu puține izvoare de apă potabilă. Un rucsac cu rezervor de apă de 2L ar trebui să fie suficient pentru un traseu de 20-30 km.

Și continuăm cu bicicleta din dotare:
- În măsura în care este posibil, cea mai bună investiție este un set-up de cauciucuri tubeless. Practic se introduce un lichid antipană în cauciuc sau cameră. În situația unei înțepături, lichidul respectiv acoperă gaura apărută și vei putea pedala în continuare.
- Daca set-up-ul tubeless nu este posibil, atunci asigură-te că ai minim 2 camere ( neaparat compatibile cu janta) în plus, și cât mai multe petice. Ideal ar fi să ai măcar 4 camere, în cazul unei plimbări mai mari de 30 km. Din experiență, te asigurăm că penele sunt cel mai întâlnit inamic al bicicliștilor pe traseu.
- Nelipsitele truse de bicicletă. Trebuie să ai posibilitatea să remediezi 99% din problemele ce pot apărea, fie că este vorba despre un imbus sau un torx, orice șurub al bicicletei trebuie să poată fi desfăcut cu o cheie din dotare. Cea mai importantă piesa din aventura noastră din acest sezon a fost acest tool minunat care permite montarea și demontarea oricărui cauciuc, în cel mai rapid mod cu putință, fără a fi necesare alte leviere.
- Nu uita de uleiul de lanț. Traseul este unul solicitant, iar lanțul se va încarca inevitabil de diverse. Este nevoie de o lubrifiere cât mai bună a acestuia, pentru a-ți asigura un rulaj cât mai ușor. Un spray de tip WD40 ar fi util pentru gresarea mecanismelor schimbătoarelor.
- Celebrii “șoricei” sunt micul secret care-ți pot rezolva o gamă largă de probleme, despre care nici nu te gândeai că pot apărea. Mădălin al nostru știe 😊
- Un alt mic accesoriu ce poate valora foarte mult este o za de tip quick release. Deși șansele ca lanțul să se rupă în mers sunt destul de mici, o schimbare de pinion într-un moment de forță (pe o urcare, de exemplu) poate duce la ruperea acestuia. Decât să cari un lanț întreg cu toată greutatea acestuia, o za compatibilă te poate ajuta considerabil să scapi dintr-o situație foarte neplăcută.
- Să nu uităm șaua, acest cal troian al mersului pe bicicletă. Recomandarea noastră este să mergi la un magazin de biciclete și să-ți faci o măsurătoare, pentru a-ți alege șaua adecvată dimensiunilor tale. Comoditatea la mers nu o face neapărat gelul sau mărimea buretelui șeii, ci modul în care oasele fundului se așează pe aceasta. Ciprian știe 😊
- Dacă tot suntem la capitolul șa, nu uita să-ți așezi șaua la înălțimea corectă, lucru foarte important pentru ușurința la pedalat și evitarea durerilor de genunchi.
- Last but not least, merită cu siguranță investiția într-un ciclocomputer de bicicletă cu navigație, lucru ce te va salva de multe ori. În special în situația în care marcajele Via Transilvanica sunt acoperite de vegetație sau le-ai pierdut din din vedere.

La categoria și altele:
- Util ar fi să ai ghidul Via Transilvanica tipărit la tine sau măcar cu traseul pe care ți l-ai propus. Zonele fără semnal fac orientarea după smartphone destul de precară, iar marcajele pot fi sau nu vizibile. În cazul în care nu mai vezi un marcaj pentru mai mult de 200 – 300 m, cel mai sigur este să te întorci la marcajul anterior și să cauți următorul marcaj cu atenție.
- Nu uita de spray-ul de urs, un fluier și un dispozitiv cu ultrasunete pentru câinii de stână. Chiar dacă nu au fost semnalate situații neplăcute cu urși, prezența acestora o vei observa cu siguranță și este mai bine să fii pregătit. Referitor la urși și din experiența de pe traseu, fluierele și cântecele în zonele unde vegetația este abundentă ne-au ajutat mai mult decât probabil ne-am dat seama.
- Cash is king cam peste tot. Chiar dacă, în zonele urbane, plățile cu cardul sunt o obișnuință, în zonele rurale cardul încă nu este la modă, iar lipsa banilor în numerar poate însemna lipsa unei mâncări calde. Cu siguranță, nivelul de amabilitate și altruismul localnicilor nu te va lăsa fără o masă caldă, dar tot este mai bine să ai la tine numerar, să poți susține micile comunități și în continuare.
- O ultimă recomandare, dacă tot ai ajuns pe traseu, ia-ți timp și bucură-te de el, de minunatele zone prin care ai posibilitatea să treci. Nu te grăbi să termini în timp record, nu este cazul să alergi în disperare după următoarea bornă. E din andezid, relax, nu pleacă de acolo. Cel mai bine este să alegi opțiunea etapelor trecute în ghid, care sunt foarte echilibrate, și ca număr de kilometri (un maxim de 20 km pe zi), și ca timp.
În privința Via Transilvanica, călătoria valorează considerabil mai mult decât destinația! Make it worth, cum zice englezul. Chiar dacă sună a clișeu, fie că ești cu amicii din grup sau alți drumeți de pe drum, momentele petrecute împreună vă vor conecta total și te vor reîncărca, cum nici nu te aștepți.

Până data viitoare se știe: Like, Share & Clopoțel!
Și Cale Bună să avem, și voi, și noi!
P.S. Dacă tot vorbim despre biciclete, nu uita că omul gospodar își face vara sanie și iarna car! Chiar dacă sezonul de biciclit este pe final, noi zicem că meriți o bicicletă nouă.
Trebuie doar să folosești codul VIAPEGAS înainte de finalizarea comenzii, pe site-ul Biciclete Pegas și beneficiezi de 10% discount la orice bicicletă Pegas.