Condiție esențială a digitalizării educației, catalogul digital începe să devină o obișnuință și pentru elevii din România. Nu s-a generalizat încă, dar suntem pe drumul cel bun. În acest an școlar, deja 1.900 de școli folosesc exclusiv un catalog digital/electronic, dintre cele aproximativ 6350 de unități școlare existente la nivel național, potrivit datelor Ministerului Educației. Deși cifra poate părea mică la prima vedere, trendul este pozitiv. Asta pentru că, în 2023, cifra era de doar 1.164 unități. Prin urmare, într-un singur an, cca 700 de școli au trecu la catalog digital, ceea ce înseamnă o creștere de 63% .
Această evoluție este consecința directă a demarării, de către Guvern, a programului de școli-pilot, încă din anul școlar 2021-2022, și a extinderii lui ulterioare. Programul este continuat cu succes și în prezent. Pentru că mulți se întreabă ce beneficii aduce acest model pentru școli, elevi, părinți și pentru sistemul de învățământ în general, care este strategia României pe termen lung, dar și care sunt soluțiile digitale care ar putea accelera procesul de implementare, oferim câteva răspunsuri în articolul de mai jos.
Un sfert dintre școlile românești folosesc un catalog digital. Ce urmează?
În România, în anul școlar care tocmai a început, o școală din patru folosește un catalog digital, așa cum a transmis, recent, Ministerul Educației. Unitățile de învățământ care au vrut să adopte acest sistem s-au putut înscrie până pe 5 august 2024, pentru a fi incluse în programul de școli-pilot. Lista completă a unităților de învățământ care vor folosi catalogul electronic în acest an poate fi consultată pe Edu.ro.
Pasul următor este proiectul național dedicat catalogului digital, care va fi finanțat din fonduri europene, prin PNRR, potrivit unui Ordin de Ministru pus în dezbatere publică în aprilie 2024. Până în anul școlar 2025-2026, toate școlile din România ar trebui să adopte acest model de notare a performanțelor elevilor, conform Legii Educației, însă procesul ar putea fi întârziat.
Proiectul prevede și integrarea catalogului electronic din fiecare școală cu platforma ministerului, pentru centralizarea automată a datelor la nivel național. Prin Ordin de Ministru au fost stabilite și câteva standarde tehnice minime de utilizare a unui catalog digital în școli, printre care și autentificare în doi factori (2FA) pentru părinți, profesori și elevi, respectarea GDPR, dar și reguli de acces pentru modificarea notelor și absențelor.
Ce avantaje reale oferă un catalog digital
Un catalog electronic, adică o aplicație concepută pentru a-i ajuta pe profesori să gestioneze sistemul de notare în școli, include instrumente pentru introducerea, urmărirea și raportarea activității școlare a elevilor. Cataloagele digitale permit profesorilor să urmărească prezența și parcursul academic, și să faciliteze comunicarea cu părinții și elevii. Aceste funcții simplifică munca administrativă a profesorilor și îmbunătățesc transparența și accesul la informațiile despre performanța elevilor.
- Profesorii, elevii și părinții pot accesa informațiile academice (note, absențe, observații, orar) în timp real, de oriunde se pot conecta la Internet, lucru care îmbunătățește comunicarea profesori-părinți și simplifică monitorizarea progresului academic. Părinții primesc notificări automate despre note și alte evenimente, ceea ce crește nivelul de implicare și reacția rapidă la eventualele probleme. În anumite versiuni, platformele de acest tip includ module care permit inclusiv discuții private, securizate, între profesori și părinții care nu se pot deplasa la școală. În plus, cataloagele digitale îi ajută pe profesori să economisească timp prin reducerea sarcinilor administrative, precum completarea manuală a catalogului.
- Platformele digitale oferă funcții avansate de generare a rapoartelor și analiză a datelor. Astfel, școlile pot să urmărească performanțele elevilor și să identifice rapid problemele. Analizele ajută școlile să descopere tipare, puncte forte și domenii unde e nevoie de îmbunătățiri. Acestea pot lua decizii informate și pot face ajustări care țin, de exemplu, de metodele de predare sau inițiative de sprijinire a elevilor. La nivel național, un astfel de sistem poate genera statistici relevante despre starea sistemului de învățământ românesc.
- Pe anumite platforme mai complexe, un catalog digital poate deveni un adevărat instrument de lucru care facilitează o mai bună organizare, inclusiv prin planificarea și urmărirea temelor și proiectelor. Acesta permite profesorilor să posteze online temele pentru toți elevii și să includă notițe explicative pentru fiecare notă acordată. La rândul lor, elevii pot posta aici temele finalizate. În plus, elevii sunt notificați automat atunci când primesc note și pot beneficia de feedback mai rapid din partea dascălilor, care devin, astfel, mai accesibili și pot răspunde mai rapid la întrebări.
- Catalogul digital este accesibil prin platforme online securizate, accesul la datele private ale elevilor este controlat. De obicei, aceste sisteme paperless folosesc criptarea, autentificarea multifactor, monitorizarea activității de tipul „audit trail” etc.
Recomandările NOD. Soluții performante, la dispoziția școlilor din România
După o analiză atentă a cerințelor din școlile românești, specialiștii NOD s-au oprit asupra acestor două platforme complexe, care oferă avantaje dovedite în managementul școlar.
24edu este o platformă completă dedicată educației, integrată cu SIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România), care include atât catalog electronic, cât și module de management școlar. Cu ajutorul 24edu, școlile pot tipări oricând catalogul online sub formă de PDF, documentele relevante sunt generate automat (foi matricole, rapoarte inspectorat) iar școala poate genera automat inclusiv orarul, potrivit unor criterii stabilite anterior, economisind timp prin eliminarea birocrației.
Părinții au acces permanent la toate informațiile relevante despre educația copilului, în timp real, de pe telefon, inclusiv prin mesaj trimise direct către diriginte/profesori prin platformă. Pe de altă parte, elevii au acces gratuit la aplicațiile Microsoft 365 și la o Bibliotecă virtuală care include sute de resurse, cărți și manuale în format digital, precum și la toate materialele încărcate de profesori. Profesorii economisesc timp prin calcularea automată a mediilor, semnarea condicii pe telefon, notarea și înregistrarea absențelor prin câteva click-uri.
Pentru școlile care își doresc, pe lângă adoptarea unei soluții de catalog digital, și digitalizarea procesului educațional, sKOOLvers este o adevărată platformă-ecosistem, care eficientizează toate procesele interne. Aceasta permite monitorizarea de la distanță a întregii școli, generarea de statistici și rapoarte personalizate, avizier digital personalizat pentru fiecare clasă, portaluri dedicate diriginților, profesorilor, activităților de secretariat, dar și un modul de verificare prin care profesorii pot testa rapid elevii, care pot răspunde instant de pe telefoanele mobile.
În plus, profesorii și elevii au la dispoziție o clasă digitală interactivă, unde pot folosi modele 3D, imagini 360, videoclipuri și documente în formate diverse pentru a transforma învățarea într-o experiență interactivă, bazată pe explorare. Astfel, elevii pot scrie pe tablă direct din aplicația de pe telefon și au acces rapid la manualele digitale. Platforma este disponibilă în 17 limbi și oferă opțiunea „Bilingual”, pentru afișarea conținutului în două limbi simultan.
Digitalizarea transformă fiecare aspect al vieții noastre, iar școlile din România nu își mai permit să rămână în urmă. Platformele precum 24edu și sKOOLvers aduc școlile mai aproape de elevi și părinți, făcând procesul educațional mai transparent și eficient. NOD este dedicat acestei transformări și oferă multiple tehnologii pentru a susține digitalizarea educației.
Contactați-ne pentru mai multe informații despre soluțiile de catalog digital și management școlar din portofoliul NOD.