PNRAS 2024 aduce noi oportunități pentru digitalizarea educației

15 Februarie 2024 Timp de citire: 5 minute

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS 2024) continuă și în acest an, termenul limită pentru depunerea noii serii de proiecte fiind prelungit până pe 16 februarie. Se repetă situația de anul trecut, când Ministerul Educației a prelungit perioada de înscriere cu mai mult de o lună, până pe 10 iulie 2023, publicând totodată și un nou ghid al solicitantului.

În cadrul proiectelor finanțate prin PNRAS, școlile pot beneficia de maxim 300.000 de euro pentru activități complexe care să aibă ca obiectiv prevenirea și reducerea abandonului școlar la nivel gimnazial, îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi la evaluarea națională, dar și îmbunătățirea tranziției de la învățământul secundar inferior la cel superior.

Prelungirea perioadei de depunere a proiectelor pentru PNRAS 2024 a fost necesară în contextul derulării cu succes a primei runde, în care au fost selectate 1409 școli din cele 3.235 de unități de învățământ identificate ca eligibile. Probabil pentru etapele ulterioare au rămas școli mai puțin pregătite, în ceea ce privește logistica pentru depunerea proiectelor, dar care în mod evident au nevoie de aceste resurse pentru îmbunătățirea actului educațional.

PNRAS 2024

Ce activități sunt incluse în PNRAS 2024


Despre obiectivele generale ale PNRAS am scris și în articolul „Ce presupune PNRAS pentru școli și digitalizarea educației„ publicat anul trecut. Problema României este că ponderea persoanelor care au părăsit timpuriu școala este de cca 15,6%, ceea ce face ca procentul tinerilor neîncadrați nici educațional nici profesional să fie de 14,8%, mult peste media europeană de 10,3%.

Pentru a reduce această diferență și a convinge tinerii să rămână la școală, programul vizează mai multe acțiuni, a căror corelare să susțină atingerea obiectivelor. Este vorba despre activități de colectare date și cunoaștere a comunităților, până la activități de prevenție și intervenție (îndrumare, cursuri, coaching), dar și acțiuni pentru digitalizarea procesului educațional. Toate aceste activități sunt relevante, însă am dori să evidențiem impactul digitalizării asupra reducerii abandonului școlar.

Digitalizarea educației poate juca un rol crucial în prevenirea abandonului școlar în mai multe moduri:

Elemente de digitalizare eligibile prin PNRAS 2024


Conform Ghidului solicitantului pentru runda a II-a, seria a II-a a PNRAS 2025 lista cu produse, soluții și servicii eligibile este foarte extinsă.

În principal face trimitere la dotarea școlilor cu săli de clasă inteligente pentru predare – învățare – evaluare. Aceasta permite achiziționarea de echipamente (computere, laptopuri, camere foto/video, imprimante, table interactive (display), stații mobile pentru încărcare inteligentă, tablete, routere wireless, multifuncționale A4 wireless), dar și achiziționarea unor resurse, aplicații, abonamente, licențe și softuri educaționale pentru predare-învățare- evaluare în mediul fizic/online.

PNRAS 2024

Pe acest palier, recomandăm utilizarea PC-urilor cu Windows 11 care pot fi achiziționate de către școli prin intermediul programului Shape the Future, un program de discount care se adresează instituțiilor de învățământ din mediul preuniversitar care pot achiziționa echipamente cu Windows 11 Pro pentru educație la un preț redus. Prin intermediul programului Shape the Future, Microsoft împreună cu partenerii săi ușurează accesul școlilor la echipamente moderne preinstalate cu Windows pentru educație oferindu-le un preț redus și o varietate mare de configurații care să răspundă nevoilor specifice ale fiecărei instituții de învățământ.

Este important de menționat că în proiect trebuie incluse și cheltuielile legate de transportul echipamentelor, instalarea, exploatarea și mentenanța acestora, în perioada de garanție, precum și cursurile necesare utilizării tehnologiei achiziționate. De asemenea, sunt eligibile serviciile de conectare la internet, taxele sau abonamentele la platforme educaționale, abonamentele pentru resurse educaționale și publicațiile digitale.

Sunt eligibile inclusiv tehnologiile de tip asistiv, echipamentele dar și software-ul, care să ajute copiii cu diverse dizabilități să participe la ore. Caietul de sarcini prevede explicit că pot fi contractate ateliere, webinarii, cursuri de informare și formare a elevilor, părinților și personalului școlii privind utilizarea în siguranță a instrumentelor online, platformelor educaționale, aplicațiilor pentru activități etc.

Aceste precizări arată că orice școală poate participa la program, chiar dacă personalul nu deține competențele necesare susținerii unui proces de digitalizare. Conform PNRAS 2024, cheltuielile asociate digitalizării procesului educațional se pot încadra între 20% – 25% din valoarea totală a grantului.

Dacă sunteți una dintre școlile eligibile în PNARS 2024 sau interacționați cu astfel de școli care au nevoie de ajutor în derularea proiectelor pentru reducerea abandonului școlar, luați legătura cu un reprezentant NOD.

Articole asemănătoare