Solutii de securitate si supraveghere, Stiri

Retail-ul nu moare, se transformă

16 June 2020

După o lungă perioadă de timp, a venit și mult așteptatul moment al redeschiderii magazinelor din marile centre comerciale, chiar dacă nu toate magazinele au fost cu adevărat pregătite pentru noile reglementări. Dacă în România oamenii au fost mai precauți și nu s-au îmbulzit la intrările magazinelor din prima zi, britanicii au format cozi uriașe de la primele ore pentru a putea să se bucure de plimbările printre standurile pline cu marfă. Semnul este îmbucurător, având în vedere multitudinea magazinelor care și-au închis porțile la propriu, dar și la nivel de afacere, nereușind să-și mute business-ul în timp util în online pentru a supraviețui stărilor de urgență sau alertă stabilite de către autorități.

Deşi comerţul online s-a dezvoltat foarte rapid în această perioadă, retail-ul tradiţional va reveni și va dori să-și păstreze poziţia dominantă ca număr de clienţi şi valoare venituri pe care o avea înainte. În momentul în care un raport precum GPeC E-Commerce România arată că în 2019 cumpărăturile online au ajuns la 4,3 miliarde de euro, în creștere cu 20% faţă de anul anterior, devine limpede că retail-ul tradiţional va fi nevoit să găsească noi mijloace de diferenţiere. Pentru a nu pierde cotă de piaţă, magazinele fizice trebuie să lupte împotriva online-ului cu aceleași arme: personalizarea relației cu clientul şi Customer Experience. Cine doreşte să câştige această luptă are însă nevoie de date, de foarte multe date.

În retail, nivelul competiţiei este foarte ridicat, atât între online şi offline, cât şi între magazinele fizice, pe baza elementelor de proximitate. La nivel de Business Analytics, majoritatea companiilor cu reţele fizice de magazine se bazează pe datele obţinute din sistemele ERP, CRM şi de la POS-uri. Din corelarea acestor date (clienţi, preferinţe, stocuri, preţuri, istoric vânzări) se nasc măsurile de fidelizare a clienţilor – abordare personalizată, cât şi cele de creştere a eficienţei – campaniile de discount. Odată ajunse în sistemele de Business Intelligence, aceste date oferă suportul decizional necesar managementului.

Prin comparaţie, comerţul online îşi alimentează sistemele de BI şi cu datele de trafic web obţinute în timp real. În acest mod reuşeşte să fie mult mai agil şi să ofere o experienţă mult mai bine croită pe tiparul fiecărui client. Comerţul online are acces la mai multe date demografice, la istoricul căutărilor, la produsele puse/retrase din coş etc, ceea ce permite o rafinare mult mai bună a ofertelor.

Camere video versus Cookies

Comerţul tradiţional exploatează cu precădere date structurate, existente în sistemele tranzacţionale. Există însă un volum uriaş de date nestructurate şi care pot aduce o valoare mare în business. În același mod în care un website îşi monitorizează vizitatorii prin cookies, un magazin fizic foloseşte camerele video de supraveghere.

Sistemele moderne de video supraveghere oferă funcţionalităţi precum recunoaştere facială şi identificare demografică, numărare de persoane, identificare traseu, zone cu aglomeraţie etc. Un astfel de sistem, denumit Video Business Intelligence, integrează date din ambele surse (camere video şi aplicaţii tranzacţionale) şi oferă o perspectivă unică asupra activităţii unui magazin.

Cine ar fi putut să dezvolte o soluţie mai performantă de Video BI, dacă nu un producător major de sisteme de supraveghere video precum Hikvision. Hikvision are un portofoliu extins pentru domeniul retail, inclusiv o soluţie de Video Business Intelligence. Aceasta include camerele video inteligente, plus aplicaţii pentru captura analiză şi raportarea datelor. Soluţia se integrează cu cele mai diverse sisteme informatice utilizate în retail: ERP; CRM, WMS, POS-uri etc.

Hikvision Video Business Intelligence

Pe baza algoritmilor de Inteligenţă Artificială, sistemul ştie să facă diferenţa între diverse categorii: persoane, animale, obiecte, vehicule etc, acuratețea în raportarea datelor fiind ridicată.

Ce funcţionalităţi oferă soluţia Hikvision?

Numărarea clienţilor, prin monitorizarea accesului şi raportarea numărului de clienţi care au intrat în magazin, eventual prin comparaţie cu alţi indicatori (persoane care au intrat în mall, complex etc).

Identificarea atributelor demografice (vârsta, sex) pe baza recunoaşterii faciale pentru o segmentare cât mai corectă a clienţilor. Sistemul nu stochează imaginile, ci doar preia datele biometrice într-un mod anonim.

Evaluarea ratei de conversie: câte persoane au intrat în magazin şi câte au făcut efectiv o achiziţie. Rata de conversie este un element foarte important în comerţul online şi care stă la baza multor decizii de optimizare a activităţii. Acest indicator lipseşte în retailul clasic, însă o soluţia oferită de Hikvision acoperă lipsa.

Analiza fluxului de clienţi şi crearea hărţilor de tip hot spot. Soluţia oferă o perspectivă reală asupra modului în care clienţii circulă prin magazin şi a zonelor în care aceştia petrec mai mult timp. Magazinele îşi pot organiza standurile / rafturile în consecinţă şi pot direcţiona personalul acolo unde este mai mare nevoie la un moment dat.

Identificarea numerelor de înmatriculare şi acţionarea porţilor de acces prin integrarea unor sisteme de plată sau alocare drepturi

Obţinerea rapoartelor în timp real sau pe date istorice (format nativ sau exportate ca CSV/excel)

Soluţia are o interfaţă web şi permite integrarea mai multor locaţii într-o singura consolă de analiză şi management. Analizele sunt prezentate într-o manieră vizuală intuitivă: grafice, tablouri de bord, uşor de prezentat decidenţilor de business.

Beneficiile utilizării unui sistem de Video BI sunt numeroase, de la îmbunătăţirea experienței de cumpărare la optimizarea programului de lucru al angajaților din magazin. Analiza datelor permite luarea unor decizii precum:

deschiderea unei noi case atunci când numărul persoanelor care aşteaptă depăşeşte o anumită valoare

derularea de promoţii în anumite zile şi ore

alocarea de personal suplimentar către raioanele mai aglomerate

campanii pentru atragerea clienţilor în magazin

 

Există o piaţă în România pentru Video Business Intelligence?

Sigur că există. Nevoia de date este mai mare ca oricând, iar proprietarii de magazine vor să aibă cât mai multe informaţii despre clienţi. În contextul creşterii accelerate a comerțului online, retail-ul tradiţional nu are foarte multe alternative, ci doar să investească în tehnologii şi soluţii care să îmbunătăţească relaţiile cu clienţii şi să ofere o experienţă cât mai plăcută. În plus, supravegherea video acoperă un spectru mult mai mare de cerinţe şi reglementări, inclusiv de securitate. În concluzie, investiţia într-un sistem video performant se va amortiza mult mai rapid.

NOD are o relaţie de afaceri solidă cu Hikvision şi dispune de resurse şi competențe pentru susţinerea partenerilor în derularea unor proiecte de Video Business Analytics, de la Proof of Concept, demo-uri, și până la implementare efectivă.

© 2020 NOD Academy