Platforme de colaborare si eficientizare in organizatii, Stiri

AI că se poate!

02 June 2020

„By far, the greatest danger of Artificial Intelligence is that people conclude too early that they understand it.“ Eliezer Yudkowsky

Pentru unii, subiectul inteligenței artificiale inspiră teamă alimentată în principal de scenariile de tipul „roboții ne vor lăsa fără locuri de muncă“, dar și de avertimentele asupra unui viitor apocaliptic lansate de personalități precum Elon Musk, Noam Chomsky sau Stephen Hawking.

Alții îl abordează cu indiferență pentru că, la momentul actual, soluțiile AI nu sunt foarte… inteligente. Este adevărat, există staruri precum AlphaGo – supercomputerul care l-a învins pe campionul mondial de Go, dar majoritatea soluțiilor AI utilizate în prezent sunt încă sub nivelul de inteligență generală a unui preșcolar, potrivit profesorului Murray Shanahan, șeful Departamentului de robotică cognitivă la Imperial College, Londra.

Există însă și o a treia categorie pentru care argumentele enunțate mai sus nu contează prea mult, deoarece pentru ei primează valoarea practică pe care tehnologiile AI o pot genera. Atenție însă, nu este vorba de o „minoritate“ alcătuită exclusiv din marile organizații dotate cu resurse și competențe, ci de un un grup tot mai numeros de companii, deoarece inteligența artificială are din ce în ce mai multe aplicații practice și mai ales accesibile.

Două scenarii de utilizare

Vorbind la concret, să luăm un exemplu de dată recentă și cu valoare reală în contextul actual: un startup din România a lansat la începutul anului o aplicație care permite medicilor să utilizeze inteligența artificială pentru analiza radiografiilor pulmonare. Astfel pot fi interpetate zilnic cu 20% mai multe radiografii, aplicația detectând automat cazurile cu patologii și semnalându-le medicilor. Este un caz particular, însă aplicabilitatea ideii „din spate“ este uriașă, tehnologiile AI permițând intrinsec dezvoltarea de aplicații personalizate.

Cum ar fi cazul unei firme care închiriază auto-utilaje industriale și care dorește să scurteze timpul alocat inspecției vizuale la returnarea acestora de către clienți, îmbunătățindu-și operațiunile de mentenanță preventivă. Cu un sistem de camere video pe 4 axe (față-sus, stânga-dreapta) și o bază de date cu imagini, o aplicație AI poate învăța rapid cum să identifice utilajele care „arată altfel“, prezintă deformări vizibile ale caroseriei, au elemente lipsă, modificate sau deteriorate, sunt murdare de vopsea etc. și să le semnaleze automat.

Câștigul este clar: cu un astfel de sistem pot fi depistate rapid problemele și luate măsurile de rigoare în funcție de gravitatea problemei identificate – aplicarea de penalități / costuri suplimentare clientului, oprirea garanției, prioritizarea reparațiilor etc, fără a încărca în plus personalul și acționând din timp, respectiv înainte ca utilajul respectiv să devină nefuncțional.

… și mai multe soluții concrete

Vi se pare SF și un astfel de scenariu, inaccesibil unor firme care nu dispun de resursele tehnice și financiare ale marilor organizații? Nu vă hazardați cu răspunsul, pentru că lucrurile stau altfel decât credeți.

De exemplu, serviciul Vision livrat prin intermediul suitei Microsoft Azure Cognitive Services, care utilizează algoritmi de Machine Learning (ML), vă permite să integrați funcționalități inteligente de „Image analysis“ în aplicațiile pe care le utilizați sau dezvoltați în compania voastră.

Spre deosebire de alte oferte din zona AI, Microsoft Azure Cognitive Services au avantajul că vă permit să le accesați, să consumați în modelul „Pay-as-you-go“ și să alegeți dintr-un număr mare de algoritmi, serviciile fiind dezvoltate și îmbunătățite în mod continuu.

Serviciul Vision vă ajută să analizați conținutul imaginilor, dar îl puteți folosi și pentru recunoașterea scrisului de mână, Azure Handwritten OCR + algoritmi ML pentru a învață „trăsăturile“ specifice, identificarea și citirea mesajelor scrise din fotografii, ce pot fi transcrise sau „rostite“ prin intermediul unei aplicații Text-to-speech, plus analiza fișierelor video în timp real.

Nu v-am convins încă?

Ce ziceți însă de „Form Recognizer“? Este unul dintre cele mai noi servicii dezvoltate de Microsoft la începutul acestui an și care vă ajută să digitalizați formularele. Folosind algoritmii ML puteți construi un model al structurii fomularului pe care doriți să îl procesați și cu ajutorul acestuia, pe baza mai multor exemple, aplicația învață tipurile de date pe care trebuie să extragă.

În plus, „Form Recognizer“ este livrat sub forma unui API pe care îl puteți integra rapid în procesele de business deja existente sau în cele pe care doriți să le creați.

Ofertă în extindere rapidă

Microsoft Azure Cognitive Services nu se rezumă însă doar la Vision. Alte categorii de servicii funcționale din oferta Microsoft sunt:

Decision – ce include funcționalități precum Anomaly Detector, Personalizer și Content Moderator

Language – Immersive Reade, Language Understanding, Text Analytics, Translator Text

Speech – Speech to Text, Text to Speech, Speech Translation, Speaker Recognition

Web Search – Bing Autosuggest, Bing Entity Search etc.

Este adevărat și faptul că la momentul actual unele funcționalități ale Microsoft Azure Cognitive Services nu sunt încă localizate. Însă lucrurile evoluează rapid în ecosistemul de parteneri Microsoft și, după cum se știe, cererea creează oferta. Așa că nu irosiți oportunitatea, începeți să le testați – mai ales că le puteți încerca gratuit, dispuneți de o vastă documentație, precum și de sprijinul partenerilor NOD.

© 2020 NOD Academy